Skip navigation

Sejak umur aku 12 tahun lagi aku dah tinggal berjauhan ngan family. Form 1, masuk MRSM Kuala Krai, Kelantan. Masa first year kat sana asyik homesick nanges2, so ayah pick up aku balik almost every other weekend. Masuk form 2, aku just balik bila cuti sekolah lebih 4 hari. Kalau x, stay kat asrama or balik umah kawan2. Teringat plak time pegi rumah Ee kat Tumpat..   makan dkat gerai tepi pantai ngan kimi and sape ntah lagi. Haih, kabur dah memori tu sbb dah lama sangat. 

Anyway, masuk Form 4 aku pegi lagi jauh dari rumah. Memang, at that time, that was the thing that I wanted to do so badly. Nak travel sejauh2 nya, kononya jauh perjalanan luas pemandangan..so aku masuk la MRSM Taiping, Perak. 2 tahun kat situ, banyak aku lalui, banyak kawan yang sampai skang still in touch. Those memories, with friends and teachers was the best 2 years in my life. Aku rasa aku balik setahun 2 kali je, cuti tengah tahun and cuti  akhir tahun..so start kat situ aku sangat jarang jumpe family aku. Alhamdulillah 2 tahun kat taiping aku berjaya dapat 11A SPM, dapat scholarship Petronas masuk KYUEM utk preparation for overseas university.

KYUEM, Tanjung Malim. Still jauh dari rumah, jauh dari family. Yes, aku masih lagi mahu berjauhan dengan family. Belajar jauh2, make them proud. Dkat KY lah aku start buat blog ni, dkat KY lah aku belajar jadi dewasa. Pemikiran budak2 dah hilang, and aku start belajar pasal manusia. 2 tahun kat KY, amek A levels, brape result pon aku dah xbrape ingat..for sure aku dapat U (ungraded) utk further maths. LOL. 

2 tahun lepas tu, aku dkat sini, Golden, Colorado, USA. Puas hati, jauh nak mampos dari family. The first 2 years, aku nekad nak balik Malaysia kerja dengan Petronas. Sebab fikir nak kena ikut contract scholarship. Masuk junior year, aku start sedar yang jiwa aku dah terlekat dekat US. Naluri aku nak aku stay and kerja as a PE dkat US sbb benda yang aku belajar semuanya pasal industry dkat sini, and aku suka dengan work culture org US. Aku rasa aku dapat explore more about the industry here, develop aku pnye skills in a better programs dengan company dkat sini. So on junior year, aku bersungguh2 apply untuk internship dkat sinialhamdulillah dapat dgan a local company in Lakewood, CO. 3 bulan as drilling engineer, banyak aku belajar, banyak aku faham and makin kuat naluri aku untuk stay kerja kat sini. Plannya, breach contract dengan Petronas, kerja sini, bayar balik in 5-6 years. Yes, that is possible sebab I could make a triple amount of money here than if I were working in Malaysia.

Senior year, aku gigih apply untuk kerja dkat sini. Nak lagi kuat semangat sbb roomate aku Teloy dapat keja dengan Schlumberger dkat sini last year. Dia selalu cakap, kalau dia boleh dapat, aku ada 2 kali ganda chance untuk dapat. Thanksgiving break, aku dapat phone interview from Schlumberger, malangnya 2 minggu lepas tu dapat email cakap xde position available. Sedih. Hampa. Nanges2. 

Since email tu, aku terfikir, maybe aku patut stop trying untuk stay dkat sinisbb situasi aku dengan teloi lain. Aku ada bond dengan Petronas, and aku rasa terhutang budi dengan Petronas sbb kalau diorang tak sponsor aku, xkan punya aku ada can nak study kat sini. Setiap kali aku borak ngan mak pasal nak kerja dkat sini, mak mesti tanya betul ke aku nak stay, sebab nanti aku tinggal dia sorang2 lagi dekat umah. First time mak tanya macam tu, masa aku tgah on the way balik Golden from rig site. Time tu highway tgah jam, pkul 945pm. Aku penat, so nak hilangkan penat and elak mengantuk aku call mak nak borak2. Bila mak tanya aku, air mata aku terus mengalir. Tapi aku cover la tak nages, and cakap kat mak, kalau aku kerja sini, dapat lagi banyak bole aku tanggung adik2 aku masuk uni sume nanti. Aku tau diorg tak mampu dah nak tanggung and kalau adik2 aku tak dapat biasiswa aku bole bayarkan. Itu je yang aku dapat fikir time tu. Adik2 aku punya masa depan.

Lagi 4 bulan aku dah nak graduate from CSM. Career fair lagi 3 mggu, which is my last chance utk dpat kerja dkat sini. Aku akan try my best, kalau dpat aku amek, kalau tak, balik Malaysia. Haritu time makan dkat Golden City aku disentapkan oleh fortune cookie punya quote. “This year, your family is your priority”. The first thing aku fikir was aku akan balik Malaysia untuk kerja so that aku boleh jaga parents and adik2 aku. 

Sampai skang aku confuse, hati aku cakap aku akan berjaya as a PE dkat sini, tapi naluri aku cakap dah 11 tahun aku dok berjauhan dgan family, maybe its time to go back and take care of them?

Leave a comment